دانه های روغنی چه فایده هایی برای سلامتی ما دارند

دانه های روغنی چه فایده هایی برای سلامتی ما دارند

دانه های روغنی به منظور استخراج روغن از دانه آن ها پرورش می‌یابند و همچنین به‌عنوان منبع باارزش پروتئین نیز مطرح هستند و بقایای هر دانه روغنی بعد از روغن‌کشی بدین منظور بکار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا ۴ دانه روغنی که ۶۵ فایده برای سلامتی شما دارند را بشناسید.

 

۱. دانه سویا

خواص سویا برای سلامتی همه انسانها بسیار زیاد است. معمولا گیاه‌خوارها و رژیم‌های گیاهی غالبا با کمبود پروتئین مواجه هستند. کمبود پروتئین گیاهی در رژیم غذایی این افراد غالبا به نقص‌ها و کاستی‌ها زیادی منجر می‌شود. این همان جایی است که دانه سویا وارد عرصه می‌شود. دانه های روغنی سویا به عنوان منبعی از پروتئین‌های کامل به شمار می‌آید. پس جای تعجب ندارد که سویا بخش جدایی‌ناپذیری از رژیم غذایی گیاهی یا گیاه‌خواران را تشکیل دهد.

ولی دانه‌های سویا فقط برای گیاه‌خواران نیستند! گوشت‌خواران هم می‌توانند بدون آسیب زدن به طعم غذاهای‌شان از تمام خواص سویا بهره‌مند شوند.

اطلاعات غذایی دانه‌ی سویا

الف. دارای پروتئین با کیفیتی است.
ب. حاوی اسیدهای آمینه است.
پ. تعداد اندکی از محصولات سویا نظیر توفوی چینی حاوی کلسیم و آهن هستند.
ت. منبع خوبی برای فیبر است.
ث. چربی اشباع شده‌ی کمی دارد.
ج. عاری از کلسترول و لاکتوز است.
چ. سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳  است.
ح. مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد.
خ. حاوی فیتواستروژن است.

فواید دانه سویا برای سلامتی:

۱. می‌تواند به جای پروتئین گوشت به کار رود

۲. می‌تواند کلسترول ال‌دی‌ال را پایین بیاورد

۳. از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

۴. افزایش انرژی

۵. کاهش سایر خطرات برای سلامتی

۶. بارداری

۷. چاقی و دیابت

۸. پیشگیری از سرطان

۹. علائم یائسگی

۱۰. پیشگیری از پوکی استخوان

۱۱. شیر خشک

۱۲. لخته شدن خون

۱۳. سلامت استخوان‌ها

۱۴. رشد و ترمیم سلول

۱۵. رنگ‌دانه‌های پوست

۲. دانه کنجد

کنجد قدیمی‌ترین چاشنی است که بشر می‌شناسد و جزء مغزهاست و معطر است. کنجد، مزه تردی به بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه می‌دهد.خواص کنجد فقط به آشپزی محدود نمی‌شود بلکه این چاشنی مغذی، برای بدن نیز خوب است. دانه های روغنی کنجد، دارای ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یکی از سالم‌ترین غذاهای دنیا به‌شمارمی‌آید.

دانه کنجد چیست؟

– احتمالا دانه کنجد یکی از نخستین دانه‌های روغنی شناخته‌شده برای بشر است.

– گیاه کنجد، یک گیاه گل‌دار متعلق به خانواده پدالیاسه است. این دانه، بیشترین میزان روغن را درمیان دانه‌ها دارد و طعم آجیلی آن، درصورت بوداده‌شدن برای چنددقیقه و با حرارت پایین، بیشترمی‌شود.

– این را می‌توان به‌صورت خام یا خشک‌شده یا حتی به صورت تنقلات برشته مصرف‌کرد. از کنجد، در بسیاری از غذاها استفاده‌می‌شود.

– کنجد خشک برشته را با روغن زیتون، چرخ‌کرده و خمیری به رنگ قهوه‌ای روشن به‌نام ارده درست‌می‌کنند که یک دیپ معروف در خاورمیانه است. در اروپا، از دانه کنجد برای ساخت کره گیاهی (مارگارین) استفاده‌می‌شود.

– بسته به نوع خاک، انواع مختلفی کنجد وجوددارد مانند سفید، سیاه و قهوه‌ای.

– کنجد سفید، آهن بیشتری نسبت به نوع سیاه آن دارد و اکثرا به‌عنوان روغن در غذاها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

– کنجد سیاه، خوش‌طعم‌تر است و نسبت به کنجد سفید یا قهوه‌ای، بوی قوی‌تری دارد و ترجیحا در داروسازی به‌کارمی‌رود. این دانه، نسبت به کنجد سفید، ۶۰% کلسیم بیشتری دارد.

– کنجد سفید، بدون پوست است اما کنجد سیاه و قهوه‌ای با پوست هستند.

علاوه بر مصارف آشپزی، کنجد، خواص تغذیه‌ای، پیشگیری‌کننده و درمانی نیز دارد که آن را برای طب سنتی، قابل‌استفاده کرده است. روغن کنجد، منبعی سرشار از فیتونوترینت‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا۳، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدفنولیک، ویتامین‌ها و فیبر رژیمی است. بنابراین این دانه های روغنی فواید بسیاری دارد. خواص کنجد برای سلامتی در پایین آمده است:

فواید دانه کنجد برای سلامتی:

۱. رژیم گیاهی با پروتئین بالا

۲. از دیابت جلوگیری‌می‌کند

۳. کم‌خونی را درمان‌می‌کند

۴. سلامت قلبی‌عروقی

۵. خواص ضدسرطان

۶. سلامت گوارشی

۷. تسکین آرتریت روماتوئید

۸. سلامت تنفسی

۹. منیزیم موجود در کنجد از آسم و دیگر اختلالات تنفسی جلوگیری می‌کند.

۱۰. سسامول موجود در روغن کنجد، از آسیب‌دیدن DNA توسط رادیوتراپی جلوگیری می‌کند.

۱۱. کنجد حاوی روی است و تراکم و سلامت استخوان را تقویت‌می‌کند.

۱۲. دانه و روغن کنجد ازطریق رفع پلاک دندانی و سفیدکردن دندان به تقویت سلامت دهان و دندان کمک‌می‌کند.

۱۳. اثرات الکل را خنثی‌می‌کند

۱۴. کنجد، خاصیت کاهش استرس دارند.

۱۵. ماده معدنی مانند منیزیم و کلسیم، با تنظیم عملکرد ماهیچه- مانند انقباض و انبساط- مانند ضد اسپاسم عمل‌می‌کند.

۱۶. تیامین (ویتامین B۱) دارای اثر آرامبخش است که به عملکرد درست اعصاب کمک‌می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی، نوسان خلق‌وخو و افسردگی شود.

۱۷. کنجد سیاه برای پایین‌آوردن سطح کلسترول مفید است.

۱۸. کنجد سیاه، برای کبد مفید است زیرا خون کبد را افزایش‌داده و بدین‌طریق، چشم‌ها را تغذیه‌می‌کند. تاثیرات درمانی این کنجد به درمان تاری دید و خشکی و خستگی چشم کمک‌می‌کنند.

۱۹. دستگاه‌های بدن را تغذیه‌می‌کند

۲۰. کاهش فشار خون

۲۱. استفاده موضعی یا خوراکی از روغن کنجد سیاه می‌تواند به کاهش دردها و شرایط ناشی از التهاب کمک‌کند. مقدار زیاد مس این روغن به فرد کمک‌می‌کند تا با التهاب ناشی از شرایط تاثیرگذار بر مفاصل، مبارزه‌کند.

۲۲. روغن کنجد، یک عامل ضدالتهاب طبیعی است و خواص درمانی عالی دارد. خواص ضدباکتری آن به خلاصی از پاتوژن‌های پوست مانند استفایلوکوکوس و استرپتوکوکوس و قارچ پوستی مانند قارچ پای ورزشکاران کمک‌می‌کند. روغن کنجد ترکیب‌شده با آب گرم می‌تواند عفونت‌های مخمر واژینال را کنترل‌کند.

۲۳. درمان آفتاب‌سوختگی

۲۴. سم‌زدای پوست

۲۵. مفید برای نوزادان

۲۶. روغن کنجد می‌تواند پوست‌تان را درخشان‌کند. این روغن، با نرم‌کردن پوست، انعطاف‌پذیری آن را حفظ‌کرده و بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌های ساده را درمان‌می‌کند.

۲۷. روغن کنجد به سفت‌کردن پوست صورت، مخصوصا نواحی اطراف بینی کمک‌می‌کند و بزرگ‌شدن منافذ پوست را کنترل‌می‌کند.

۲۸. روغن کنجد، بیرون‌زدگی‌ها (مانند جوش) را کنترل‌کرده و سمومی که به سطح پوست و منافذ رسیده‌اند را خنثی‌می‌کند.

۲۹. درمان ترک پاشنه پا

۳۰. رشد مو را افزایش‌می‌دهد

۳۱. جلوگیری از مشکلات پوست سر

۳۲. ضدآفتاب طبیعی

۳۳. نرم‌کنندگی عمیق

۳۴. خواص تیره‌کننده مو

۳. تخمه آفتابگردان

از آن‌جایی که تخمه آفتابگردان عموما با اهداف تجاری کشت می‌شود و به خاطر داشتن روغنی که از آن در آشپزی استفاده می‌شود معروف است، گاهی ممکن است از مزایایی که برای سلامتی دارد غافل شویم. این اشتباه بزرگی است! گل آفتابگردان بر خلاف جثه‌ی بزرگش، دانه‌های کوچکی دارد، اما این دانه‌ها به رغم وزن کمی که دارند حاوی مواد مغذی زیادی هستند، تا آن‌جا که شاید بهتر باشد بخش اصلی و ثابتی از رژیم غذایی شما را تشکیل بدهند.

مواد مغذی تخمه‌های آفتابگردان

گرم به گرم تخمه آفتابگردان یکی از مغذی‌ترین خوراکی هایی هستند که می‌توانید بخورید!

خوردن این تخمه‌های خوشمزه منبعی طبیعی از عناصری مثل مس، منگنز، منیزیم، سلنیوم و فسفر برای شما فراهم می‌آورد که دریافت‌ به اندازه‌ی آنها حتی از طریق متعادل‌ترین رژیم‌های غذایی نیز می‌تواند دشوار باشد.

 

گرد آوری از :بازده

یک پیشنهاد برای شما: